تاریخ شروع

17:00

جمعه - 1401/10/02

تاریخ پایان

12:00

یکشنبه - 1401/10/04

آدرس

مشهد- انگاریوم دانشگاه فردوسی مشهد

پخش ویدیو

آیین گرامی داشت شب چله همراه با: قصه‌گویی- اجرای نمایش- نمایش ۳۶۰ درجه آسمان چله- حافظ خوانی و…..

تاریخ رویداد

جمعه –  2دی ماه 1401 – ساعت 17:00 تا 18:30

مکان رویداد

انگاریوم، آسمان نمای دانشگاه فردوسی

آدرس محل برگزاری

مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی مشهد، میدان علوم به سمت درب شرقی، انتهای کوچه مرکز لرزه نگاری، انگاریوم، آسمان نمای دانشگاه فردوسی مشهد

توکا در انگاریوم

موسسه‌ی توکا انوشه‌ی دستان‌پرداز که موسسه‌ای خصوصی و با هدف ترویج قصه و قصه‌گویی است در دومین سال فعالیت خود شب یلدا را گرامی داشت.

توکا در دومین سال متوالی شب یلدا را در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار کرد. یلدا با قصه و قصه‌گویی عجین شده است و این شب اساطیری و افسانه‌ای برای موسسه توکا انوشه‌ی دستان‌پرداز خیلی اهمیت دارد. به همین منظور ویژه برنامه «توکا در چله‌ی ستارگان» و آیین گرامی‌داشت شب چله، عصر جمعه 2 دی ماه در «انگاریوم دانشگاه فردوسی» و با حضور 70 شرکت کننده برگزار شد.

این اتفاق در اولین سال ثبت موسسه، با قطب علمی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد رقم خورد. امسال فکر کردیم یلدا زادروز و تولد دوباره مهر و خورشید است و چرا این اتفاق را همراه فرهیختگان نجوم و فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد نباشیم. چرا این اسطوره‌های شگفت و قدیمی را در پیوند با علم به تماشا ننشینیم.

اولین سال با قطب علمی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد این اتفاق را رقم زدیم که توصیه می‌کنیم خبر آن را اینجا و یا اصل نشست را در فضای اینستاگرام و صفحه توکا مطالعه و مشاهده کنید و از آن لذت ببرید.

گفتگوهای اولیه انجام شد. هر جا سخن از دانش و علم و آگاهی است کارها خوب پیش می‌رود و این همکاری به سرعت به دوستی انجامید. با دعوت انگاریوم دانشگاه فردوسی مشهد از آسمان نمای جذاب، فضا و قابلیت‌های آن بازدید شد و برنامه برای شب یلدا براساس این بازدید و اسلایدهای موجود چیده شد. انگاریوم در زبان فارسی از نام انگاره گرفته شده که به معنای «تصویرسازی ذهنی» است. ما در این فضا می‌نشینیم. تصویر ستارگان و نقش‌های آن‌ها را با قصه‌ها دوباره در ذهن‌مان می‌سازیم و یادمان می‌آید که روزگاری چقدر آسمان بالای سرمان پرنورتر و درخشان‌تر از امروز بوده است. چه مسافرانی را در دل پهناور اقیانوس‌ها و دریاها و صحراها به مقصد رسانده است. چطور خیال و ماجرا را همین ستارگان که در کنار هم تصویر مرد تیرانداز و عقرب و خرس را می‌سازند به دل زندگی مردم راه داده‌اند.

ما در موسسه‌ی توکا انوشه‌ی دستان ‌ پرداز سال 1401 را با شعار «امید» آغاز کردیم و مسابقه قصه‌گویی را به همین منظور تدارک دیدیم. شاید بارزترین مصداق امید همین شب یلدا باشد. یعنی پیروزی نور و خورشید بر سیاه‌ترین و دیجورترین شب. یعنی بلندترین سیاهی هم تمام می‌شود. حالا دوست داریم تا برنامه‌ای شاد و جذاب با بار علمی شایسته‌ای را برای مخاطب آگاهمان تدارک ببینیم.

برنامه‌ها لیست می‌شود. بود یا نبود نمایش عروسکی، مخاطب برنامه و مدت زمان آن مورد بحث و گفتگو بود. در چند نشست تمام این موارد بحث و گفتگو شد. اولین سوال ما این بود آیا نوجوان و جوان از عروسک و نمایش عروسکی طنز استقبال می‌کند؟ البته ما در تیم‌مان، نوجوان و جوان بسیار داریم و رای آن‌ها ثاقب و صحیح است؛ اما باز این ایده در چند دبیرستان و محیط‌های علمی به نظر سنجی گذاشته شد و برایمان جالب بود که عروسک را همه دوست دارند. با توجه به مدت زمان و شرایط اجتماعی هم مقرر شد مخاطب را از میان همین نوجوان‌ها و جوانان انتخاب کنیم. اجرای چندباره این اتفاق ما را در اصلاح و تقویت کار یاری کرد. برنامه صیقل شده و مناسب‌سازی شد.

توکا در چله‌ی ستارگان

درست مطابق پیش بینی‌مان بلیط‌های نمایش «توکا در چله‌ی ستارگان» به سرعت رزرو شدند و شرمنده تماس‌های دوستان و همراهانمان شدیم که متقاضی حضور در برنامه بودند.

برنامه روز جمعه ساعت 17 شروع شد. ما و همه دوستانمان در انگاریوم زودتر آماده بودیم و دکور و سایر ملزومات را چیده و آماده حضور مهمانانمان شدیم.

برنامه شروع شد با بیتی از حافظ: «معاشران گره از زلف یار باز کنید/ شبی خوش است بدین قصه‌اش دراز کنید»

عروسک «ننه شکلات» همراه مجری برنامه را پیش می‌برد. پیرزنی آشنا که همه‌ی ما مشابه‌اش را دیده‌ایم، دوستش داریم و از تناقض‌هایی که دارد خنده‌مان گرفته است. ننه شکلات حلال همه مشکلات را خوردن چای نبات می‌داند و دلواپس دختر پسرهای مجرد است و از هر فضایی برای نصیحت کردن و فرستادن آن‌ها به خانه بخت استفاده می‌کند. شاید همین آشنا بودن «ننه شکلات» است که همه با او خندیدند و تشویق‌اش کردند و در پایان با او عکس یادگاری گرفتند.

ننه شکلات و مجری در میان برنامه‌ها حضور داشتند و به شاد بودن فضای این رویداد کمک می‌کردند. وقتی برنامه در فضای فاخر و علمی برگزار می‌شود حتما بخش قابل توجهی از برنامه، آموزش و دانش این شب و دلایل آن خواهد بود. خانم نبوی که در رشته فیزیک …. تحصیلات تکمیلی را می‌گذراند به حاضرین درباره آسمان و فضای شگفت ستاره‌ها و سیاره‌ها و منظومه‌ها و سحابی‌ها می‌گوید. از دوازده تقسیم‌بندی دائرةالبروج که از تاریخ ورود خورشید به صورت‌های فلکی بر روی دایره است و در هر ماه شکلی را درست می‌کند که متولدین هر ماه آن را می‌شناسند و خود را به آن منتسب می‌کنند سخن گفت.

دکتر رویا یدالهی قصه ستاره را تعریف کرد. شب یلدا بی قصه گویی نمی‌شود و این قصه‌ی جذاب و نمادین را از زبان استاد ادبیات شنیدن لطفی دیگر دارد. ستاره در قلب و چشم و روح انسان‌ها می‌نشینند و مثل حکایت‌های قدیمی همچنان راهنمای انسان‌ها خواهند بود.

دکتر یدالهی در بخش دیگری از برنامه، همه حاضران را به شنیدن فالی از حافظ دعوت کرد.

 من نه آن رندم که تَرکِ شاهد و ساغر کنم                محتسب داند که من این کارها کمتر کنم

قصه‌ی زال و سیمرغ را مجری و ننه شکلات تعریف کردند. قصه‌ای که نشان می‌داد منجمان در گذشته چه قدرت و باورهایی داشتند.

باز هم پخش شگفت انگیزی از فلک، معرفی آسمان شب یلدا و اجرام آسمانی، شرکت کنندگان را شگفت‌زده کرد و باز هم توضیحات خانم نبوی علمی و ساده و قابل درک برای مخاطب بود که به نظم این جهان اشاره داشت.

اجرای مسابقه با همراهی دو کودک و دو بزرگسال شرکت کننده برگزار شد. مسابقه‌ای شاد که شرکت کنندگان از کلمات خانم نبوی و پیشنهادات مجری مثل شهاب سنگ، ستاره، کهکشان راه شیری و… استفاده می‌کردند و قصه خود را با استفاده از این کلمات بیان می‌کردند.

پذیرایی بعد از اتمام برنامه با تزئین و طراحی گروه توکا، پذیرایی متفاوت و یلدایی خاطره انگیزی شد. پایان بخش برنامه خواندن شعر حافظ بود و بالن‌هایی که در فضای 360 درجه انگاریوم بالا می‌رفت و همه شرکت کنندگان که دست‌هایشان را بر قلب‌هایشان گذاشتند و دعا کردند.

همه ما دست بر روی قلبمان گذاشتیم و از صمیم قلب برای حال خوش و برای شادی و برای ایران آباد و آزاد دعا کردیم.

ما در شب چله امید را دوباره زمزمه کردیم. هستیم و جوانه زدن موسسه‌مان را نظاره‌گر هستیم و امیدواریم روزی در شب چله این نهال را که دوست داریم و به آن مهر می‌ورزیم بالنده و پر قدرت به راه و رشد خود ادامه بدهد و قصه را در این خاک قصه خیز ترویج دهد.

ما در موسسه‌ی توکا انوشه دستان پرداز معتقدیم که هر مناسبت و رویداد و فعالیتی در کنار قصه ماندگارتر و خاطره انگیزتر خواهد بود. به ما اعتماد کنید و جشن‌ها و مناسبت‌ها و رویدادتان را با قصه خودش تلفیق و همراه کنید و افتخار ماست که با تیم مجربمان در کنارتان باشیم.